inschrijven

Inschrijven Sint Lucia

 

3e leerjaar

De voorbije weken stonden onze W.O.-lessen in het teken van het weer. We zagen ook letterlijk alle soorten weer passeren de de voorbije weken...

We begonnen met het tekenen van een strip. Elke strip werd in een andere seizoen getekend en in elke strip gebeurde er iets anders. We merkten al snel dat het weer heel wat invloed heeft op ons dagelijks leven.

Daarna bekeken we uit welke 4 elementen een weerbericht bestaat. Deze elementen gingen we allemaal apart bestuderen.

We begonnen met de windrichting. Dit kenden we al vanuit vorige thema's. We probeerden ook met onze vinger te ontdekken van waar de wind kwam.

Daarna was de windkracht aan de beurt. We maakten zelf een windmeter en leerden de schaal van Beaufort kennen en gebruiken.

We gingen verder met de temperatuur. We herhaalden nog eens het aflezen van een thermometer. We probeerden ook te verwoorden wat er met de vloeistof van een thermometer gebeurt als het warmer of kouder wordt.

We eindigden met de neerslag. Aan de hand van een tekening ontdekten we hoe neerslag ontstaat. We leerden ook verschillende soorten neerslag kennen. Hierbij maakten we onze eigen regenmeter. We hebben al momenten genoeg gehad om deze te kunnen uittesten...

Na deze 4 onderdelen leerden we nog wat meer over een onweer en hoe je hier zo veilig mogelijk mee kan omgaan.

We eindigden het thema met zelf een weerbericht te maken. We maakten zelf een weerkaart op en brachten ons weerbericht voor de klas. We moesten heel wat begrippen gebruiken die we geleerd hadden hierin.

Controleer het weer. | Verfschilderen.nl

Maart = jeugdboekenmaand!

Uiteraard was het deze maand dan de ideale maand om met verschillende boeken aan de slag te gaan.

We begonnen met ons lievelingsboek voor te stellen aan onze klasgenoten. Hiervoor leerden we eerst hoe we een presentatie moesten maken. Het begin was even moeilijk, maar we waren er snel mee weg. Daarna stelden we aan de hand van onze presentatie ons lievelingsboek voor. Zo leerden we heel wat leuke boeken kennen.

We verdiepten ons ook in de wereld van de strips. We bestuuden het taalgebruik van strips. We oefenden ook om de tekst van een strip te lezen zoals dit bedoeld is. We beken een filmpje van mensen die een strip zo waarheidsgetrouw mogelijk probeerden voor te lezen. Dit wilden we ook doen!
In kleine groepjes oefenden we een korte strip in. We probeerden met veel intonatie te lezen en we bedachten er ook achtergrondgeluiden bij. Na het oefenen, maakten we hier een filmpje van. Op het einde bekeken we met de hele klas de filmpjes. Het was super leuk om te zien!

Jeugdboekenmaand 1 - 31 MAART 2023

Onze MuVo-les van de emoji's stond helemaal in het teken van gevoelens.

We begonnen met het bekijken van foto's en schilderijen. We bepraken telkens welke gevoelens we hierin zagen en welk gevoel ons dit gaf. We probeerden de gevoelens ook zelf uit te beelden. Hiervoor gebruikten we onze mimiek en onze lichaamshouding.

Daarna oefenden we een heel kort toneelstukje in. Dit toneelstukje speelden we met verschilende gevoelens. Op het einde brachten we dit stukje voor de klas. De andere kinderen moesten proberen te raden met welk gevoel dit gespeeld werd.

We eindigden de les met het knutselen van emoji's. Dit was een hele klus. We moesten stroken papier oprollen tot kleine rolletjes. Hiermee vulden we onze emoji op. Daarna zorgden we nog voor de afwerking zodat onze emoji duidelijk een gevoel weergaf.

🔥 How to Add Emojis to Title Tags & Meta Descriptions in WordPress

Ook tijdens dit taalthema stond er weer heel wat op de planning.

In de verhalen leerden we Techno Polly en Sep kennen. Techno Polly was een meisje dat heel wat technisch inzicht had. Dit zorgde voor grappige uitvindingen. Sep ontdekte dan weer oude foto's.

Tijdens de leerden we weer heel wat nieuwe woorden bij. We speelden ook met zinnen. We maakten ze langer en korter en bedachten passende extra zinsdelen. We bekeken ook de verschillende soorten zinnen en leerden wanneer we welke soort moeten  gebruiken.

Tijdens de lessen spelling herhaalden we de ei/ij en de au/ou. We onderzochten ook woorden met een doffe 'e' en woorden met de 'ee' vooraan of achteraan. Ook hierbij kwamen het verenkelen en verdubbelen weer aan bod.

In enkele weetjesteksten leerden we over speciale hobby's, speciale scholen en speciale kunstenaars. Hier schreven we nadien een verslag over. 

We hadden het weer druk!

Leerjaar 3 - TALENT

Zondag 19 maart was het vaderdag. Dit konden we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Tijd dus om onze handen uit de mouwen te slaan.

We brachten allemaal een plankje mee naar school. Hierop moesten we een kleine tekening maken en een zin schrijven. 

Op de lijnen van onze tekening timmerden we allemaal nagels in het plankje. Daar spanden we dan weer wol omheen. Zo kregen we een leuke verrassing voor onze papa's.

We hadden al wel snel door dat het een hele karwei was. Onze armspieren werden al snel moe van het timmeren en het spannen van de wol was een kwestie van veel geduld.

Gelukkig hebben we allemaal doorzetters en konden we een leuk cadeautje geven aan papa!

Etiket "Vaderdag"

Contact

08

Sint-Luciaschool

Molenstraat 7
2310 Rijkevorsel

03 314 61 87


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.e
www.sint-luciaschool.be

C
ontact Zorgcoördinator
0468 57 26 83